GANZ RÁDIÓKLUB SZAKMAI OLDALA

MOBIL RÁDIÓÁLLOMÁS ÁRAMELLÁTÁSA

Ziegler Márton HA7JIR

 

Mobil áramellátás

 

A rádióállomás hálózati táplálásáról, túlfeszültség és villámvédelmével  egy másik írásban már foglalkoztam. Erre itt nem térek ki.
Kezd�k számára írok a mobil-akkumulátoros táplálásról néhány alapvet� megfontolást amit még vén rókák is figyelmen kívül hagynak néha…

A téma megértéséhez csak minimális-minden rádióamat�rt�l elvárható-elektrotechnikai ismeret és a hatványozásnál nem bonyolultabb számolások szükségesek.
Az amat�rök számára gyártott rádiók többsége 13,8V feszültséget igényel. Azért ennyit, hogy m�ködni tudjanak a személygépjárm�vek 12V-os áramellátásáról. Töltésnél a generátor ezt 13,8V-ra állítja. be.
Általában az autók generátora 20-30%l többlet teljesítményt tud leadni, mint az autó átlagos teljesítmény felvétele. Nagyobb és hosszú idej� túlterhelés esetén a generátor leéghet.
Ez a teljesítmény arra megfelel�, hogy max 100W os  kimen� teljesítmény� rádiót üzemeltessünk az autóban.
Lehet beépíteni er�sebb generátort is, de figyelembe kell venni, hogy a motor teljesítménye véges.
Mivel az energia mechanikusan-ékszíjon adódik át a motorból a generátorba, ezért az ékszíj és a görg�k fokozott er�hatásoknak lesznek kitéve és hamarabb tönkremennek
A rádió autóba építésénél fokozottan figyelni kell a rádió tápellátás kialakítására,  az antenna és a koax kábelek megfelel� beépítésére.

! A koaxiális kábelt a lehet� legrövidebb útvonalon, a kábel megtörése nélkül vezessük az antennához!
A rádió alapvet�en három féle problémát tud okozni az autóban:
Túl nagy az áramfelvétele és túlterheli a rendszert.
Nagyfrekvenciát juttat az elektromos rendszerbe, ami leblokkolhatja a fedélzeti számítógépet és a többi elektronikát.
Mivel a rádió a moduláció függvényében veszi fel az áramot, illetve távíró esetében impulzusszerüen. A tranziens jelleg� áramfelvételével nagy feszültségingadozást okoz az autó elektromos hálózatában, ami szintén diszfunkciókat és meghibásodásokat okoz. Vételnél 2A körüli folyamatos áramfelvétel van.
Egy száz wattos rádió áramfelvétele adásnál 12V ról. kb. 22A
Ez úgy jön ki, hogy a leadott RF teljesítménynek nagyjából a 2,5 szeresét kell alapul venni a DC teljesítményfelvételnél. Ez áramra visszaszámolva kb.  22A.
A rádiót soha nem szabad az autó elosztótáblájáról üzemeltetni!
Régebbi, sönt nélküli autóknál közvetlenül az akku kapcsairól, külön a pozitív ágba épített biztosítóval (és megszakító kapcsolóval). Sönttel rendelkez� autók esetén a negatív tápvezetéket a központi testel� pontra, oda, ahova a söntön keresztül az akku negatív sarka is kötve van. Az autóban a sönt feladata áram érzékelés a fedélzeti számítógépnek. 100 Wattos rádió esetén legalább 6mm es sodrott vezetékpárral, vagy kábellel a lehet� legrövidebb útvonalon kell bekötni.
A tranziens jelleg� áramfelvétel miatt-különösen nagyobb teljesítményeknél érdemes még a rádió mellé a tápvezetékre kötni egy néhány Farados kondenzátort (értéke teljesítmény függ�) hasonlóan az autóhifi tuningosokhoz, akik a sokszáz wattos er�sít�khöz használnak ilyet.
Ennek szerepe a tápfeszültség pufferelésével az áramfelvétel simítása, ami egyenletesebb terhelést biztosít az akku és a generátor felé.

 Az autók egyre nagyobb része használja a start-stop rendszert, ami Pld. piros lámpánál leállítja a motort és a gázpedál lenyomására újraindítja. ilyenkor az indítómotor zárlati jelleg� terhelést ad az akkunak, ami a rádió újrabootolását vonja magával. Ez idegrohamhoz vezet a sof�r-operátornál… Ennek kiküszöbölésére a rádió tápvezetékének pozitív ágába be kell iktatni egy nagy áramú shottky diódát. ennek nyitófeszültsége a 0,2-0,3V-os tartományba esik, szemben a szilíciumdiódák 0,7 voltos nyitófeszültségével.
Nagyon fontos, hogy a pufferkondenzátor els� bekapcsolásnál zárlati áramot vesz fel, ami azonnal tönkretenné a schottky diódát, és a kondenzátort. csak a 12V-ra teljesen feltöltött kondenzátor esetén csatlakoztassuk a pozitív  vezetéket az akkura!
Legegyszer�bb egy gk izzóra forrasztani két vezetéket és ezzel az eszközzel feltölteni a kondenzátort. Miután az izzó már nem világít, a kondenzátor feltölt�dött. Érdemes egy multiméterrel rámérni. 12V-nak kell a kondin lenni.Csak ezután szabad a pozitív tápvezetéket rákötni az akku pozitív pólusára.
Az akkumulátor saruk bármely okból történ� levétele esetén  csak az el�bb leírt módon szabad újra csatlakoztatni a rádió tápvezetékét az akkura. Ezt az feltöltö izzót belerajzoltam a kapcsolásba. Paktikusan egy féklámpa izzó lehet
. FONTOS, HOGY CSAK AZ S1 KAPCSOLÓ KIKAPCSOLT ÁLLÁSÁBAN SZABAD AZ AKKU POZITÍV KAPCSÁRA RÁKÖTNI! EKKOR AZ IZZÓ ELKEZD VILÁGÍTANI, MAJD PÁR MÁSODPERC ALATT ELHALVÁNYUL ÉS KIALSZIK. CSAK EZUTÁN SZABAD AZ S1 KAPCSOLÓT BEKAPCSOLNI!!
A rádió tápvezetékét még érdemes egy fémhálós árnyékoló harisnyába is belef�zni.
Levehet� el�lapos rádiónál az összeköt� kábelt érdemes flexibilis FTP kábellel szerelni.

A nagy árammal terhelt vezeték jelent�s mágneses teret generál. Ha erre rászuperponálódik a moduláció, akkor egy trafó primer tekercseként megszórja a környezetét és zavarni tudja az autó elektronikáit. Ezt az el�bb leírt módon, átgondolt vezetékezéssel.és gondos kivitelezéssel el lehet kerülni. Az autó fém kasztniját tápellátáshoz felhasználni nem szabad, mert azon kiszámíthatatlan áramutak jönnek létre. Szerencsétlen esetben tüzet is okozhat.
Az akkumulátor sok száz amper zárlati áramot tud leadni ami t�zveszélyt okoz.
Szerelni csak feszültségmentes állapotban szabad!
Mind a két sarut le kell venni az akkuról.
A beépített kábelek-vezetékek lehet�leg olaj és vegyszerállóak legyenek(akkusav).
Az autó akkumulátora csak tárolja az energiát. Az elektromos energiát a generátor állítja el�, ezért akár az autó gépkönyvében, akár a generátor adattábláján meg kell nézni a generátor teljesítményét és terhelhet�ségét. Ez határozza meg a rendelkezésre álló teljesítményt. Nem szabad több teljesítményt ki venni az akkuból mint amit a generátor vissza tud tölteni, mert lemerül az akku és bámulhatunk az út szélén kerek boci szemekkel
Többszáz wattos , vagy még nagyobb végfokot nem érdemes és nem is szabad az autóról táplálni.
Mobil üzemben b�ven sok még az alap száz watt is.
Az antennának és a tápvonalnak illeszkedni kell. El kell kerülni a nagy swr értékeket, mert a visszavert energia és a koax kábelen fellép� köpeny sugárzás nem csak a rádió végfokozatát, hanem az autó elektronikáit is károsíthatja-zavarja.
Menet közben egy motorleállás balesetet és katasztrófát okozhat
Kitelepülésnél, ha nincs hálózati áram, aggregátorról lehet üzemelni. Itt az aggregátort a kívánt teljesítményhez kel választani. Ha akkumulátoros üzemet is biztosítani akarunk, akkor azt külön akkuról biztosítsuk. Ebb�l a játékból hagyjuk ki az autót…
Figyelembe kell venni azt is, hogy minden tápegység, áramátalakító veszteséget hoz be, amely az aggregátort terheli. 

A kapcsolás csak saját felel�sségre lehet felhasználni!
M�ködéséért és az esetleges károkért semmiféle felel�sséget nem vállalok!





Látogass el a Ganz Rádióklub facebook oldalára is!
Videók, információk, leírások, fotók...