GANZ RÁDIÓKLUB SZAKMAI OLDALA |
MOBIL RÁDIÓÁLLOMÁS ÁRAMELLÁTÁSA
Mobil áramellátás
A rádióállomás
hálózati táplálásáról,
túlfeszültség és
villámvédelmével egy másik írásban már
foglalkoztam. Erre itt nem térek ki.
Kezd�k számára írok a mobil-akkumulátoros
táplálásról néhány alapvet�
megfontolást amit még vén rókák is
figyelmen kívül hagynak néha…
A téma megértéséhez csak minimális-minden rádióamat�rt�l
elvárható-elektrotechnikai ismeret és a hatványozásnál nem bonyolultabb
számolások szükségesek.
Az amat�rök számára gyártott
rádiók többsége 13,8V
feszültséget igényel. Azért ennyit,
hogy m�ködni tudjanak a
személygépjárm�vek 12V-os áramellátásáról. Töltésnél a generátor ezt 13,8V-ra
állítja. be.
Általában az autók generátora 20-30%l többlet teljesítményt tud leadni,
mint az autó átlagos teljesítmény felvétele. Nagyobb és hosszú idej�
túlterhelés esetén a generátor leéghet.
Ez a teljesítmény arra megfelel�, hogy max 100W os kimen� teljesítmény� rádiót üzemeltessünk az autóban.
Lehet beépíteni er�sebb generátort is, de figyelembe kell venni, hogy a
motor teljesítménye véges.
Mivel az energia mechanikusan-ékszíjon adódik
át a motorból a generátorba,
ezért az ékszíj és a görg�k fokozott
er�hatásoknak lesznek kitéve és hamarabb
tönkremennek
A rádió autóba
építésénél fokozottan figyelni kell
a rádió tápellátás
kialakítására, az antenna és a koax kábelek megfelel�
beépítésére.
! A koaxiális kábelt a lehet� legrövidebb útvonalon, a kábel
megtörése nélkül vezessük az antennához!
A rádió alapvet�en három féle problémát tud okozni az autóban:
Túl nagy az áramfelvétele és túlterheli a rendszert.
Nagyfrekvenciát juttat az elektromos rendszerbe, ami leblokkolhatja a fedélzeti
számítógépet és a többi elektronikát.
Mivel a rádió a moduláció
függvényében veszi fel az áramot, illetve
távíró
esetében impulzusszerüen.
A tranziens jelleg� áramfelvételével nagy
feszültségingadozást okoz az autó
elektromos hálózatában, ami szintén
diszfunkciókat és meghibásodásokat okoz.
Vételnél 2A körüli folyamatos
áramfelvétel van.
Egy száz wattos rádió áramfelvétele adásnál 12V ról. kb. 22A
Ez úgy jön ki, hogy a leadott RF teljesítménynek nagyjából a 2,5 szeresét kell
alapul venni a DC teljesítményfelvételnél. Ez áramra visszaszámolva kb. 22A.
A rádiót soha nem szabad az autó elosztótáblájáról üzemeltetni!
Régebbi, sönt nélküli autóknál
közvetlenül az akku kapcsairól, külön a
pozitív
ágba épített biztosítóval (és
megszakító kapcsolóval). Sönttel rendelkez�
autók
esetén a negatív tápvezetéket a
központi testel� pontra, oda, ahova a söntön
keresztül az akku negatív sarka is kötve van. Az
autóban a sönt feladata áram
érzékelés a fedélzeti
számítógépnek. 100 Wattos
rádió esetén legalább 6mm es
sodrott vezetékpárral, vagy kábellel a lehet�
legrövidebb útvonalon kell
bekötni.
A tranziens jelleg� áramfelvétel
miatt-különösen nagyobb
teljesítményeknél
érdemes még a rádió mellé a
tápvezetékre kötni egy néhány Farados
kondenzátort
(értéke teljesítmény függ�)
hasonlóan az autóhifi tuningosokhoz, akik a
sokszáz
wattos er�sít�khöz használnak ilyet.
Ennek szerepe a tápfeszültség
pufferelésével az áramfelvétel
simítása, ami
egyenletesebb terhelést biztosít az akku és a
generátor felé.
Az autók egyre
nagyobb része használja a start-stop rendszert, ami Pld.
piros lámpánál
leállítja a motort és a gázpedál
lenyomására újraindítja. ilyenkor az
indítómotor
zárlati jelleg� terhelést ad az akkunak, ami a
rádió újrabootolását vonja
magával. Ez idegrohamhoz vezet a
sof�r-operátornál… Ennek
kiküszöbölésére a
rádió tápvezetékének pozitív
ágába be kell iktatni egy nagy áramú
shottky
diódát. ennek nyitófeszültsége a
0,2-0,3V-os tartományba esik, szemben a
szilíciumdiódák 0,7 voltos
nyitófeszültségével.
Nagyon fontos, hogy a pufferkondenzátor els� bekapcsolásnál zárlati áramot vesz
fel, ami azonnal tönkretenné a schottky diódát, és a kondenzátort. csak a 12V-ra
teljesen feltöltött kondenzátor esetén csatlakoztassuk a pozitív vezetéket az akkura!
Legegyszer�bb egy gk izzóra forrasztani két vezetéket és ezzel az eszközzel
feltölteni a kondenzátort. Miután az izzó már nem világít, a kondenzátor
feltölt�dött. Érdemes egy multiméterrel rámérni. 12V-nak kell a kondin
lenni.Csak ezután szabad a pozitív tápvezetéket rákötni az akku pozitív
pólusára.
Az akkumulátor saruk bármely okból történ� levétele esetén csak az el�bb leírt módon szabad újra csatlakoztatni
a rádió tápvezetékét az akkura. Ezt az feltöltö izzót belerajzoltam a
kapcsolásba. Paktikusan egy féklámpa izzó lehet
. FONTOS, HOGY CSAK AZ S1 KAPCSOLÓ KIKAPCSOLT ÁLLÁSÁBAN
SZABAD AZ AKKU POZITÍV KAPCSÁRA RÁKÖTNI! EKKOR AZ IZZÓ ELKEZD VILÁGÍTANI, MAJD
PÁR MÁSODPERC ALATT ELHALVÁNYUL ÉS KIALSZIK. CSAK EZUTÁN SZABAD AZ S1 KAPCSOLÓT
BEKAPCSOLNI!!
A rádió tápvezetékét még
érdemes egy fémhálós
árnyékoló harisnyába is
belef�zni.
Levehet� el�lapos rádiónál az összeköt�
kábelt érdemes flexibilis FTP kábellel
szerelni.
A nagy árammal terhelt vezeték
jelent�s mágneses teret
generál. Ha erre rászuperponálódik a
moduláció, akkor egy trafó primer
tekercseként megszórja a környezetét
és zavarni tudja az autó elektronikáit.
Ezt az el�bb leírt módon, átgondolt
vezetékezéssel.és gondos kivitelezéssel el
lehet kerülni. Az autó fém kasztniját
tápellátáshoz felhasználni nem szabad,
mert azon kiszámíthatatlan áramutak jönnek
létre. Szerencsétlen esetben tüzet
is okozhat.
Az akkumulátor sok száz amper zárlati áramot tud leadni ami t�zveszélyt okoz.
Szerelni csak feszültségmentes állapotban szabad!
Mind a két sarut le kell venni az akkuról.
A beépített kábelek-vezetékek lehet�leg olaj és vegyszerállóak
legyenek(akkusav).
Az autó akkumulátora csak tárolja az
energiát. Az elektromos energiát a
generátor állítja el�, ezért akár az
autó gépkönyvében, akár a
generátor
adattábláján meg kell nézni a
generátor teljesítményét és
terhelhet�ségét. Ez
határozza meg a rendelkezésre álló
teljesítményt. Nem szabad több
teljesítményt
ki venni az akkuból mint amit a generátor vissza tud
tölteni, mert lemerül az
akku és bámulhatunk az út szélén
kerek boci szemekkel
Többszáz wattos , vagy még nagyobb végfokot nem érdemes és nem is szabad az
autóról táplálni.
Mobil üzemben b�ven sok még az alap száz watt is.
Az antennának és a tápvonalnak illeszkedni kell.
El kell kerülni a nagy swr
értékeket, mert a visszavert energia és a koax
kábelen fellép� köpeny sugárzás
nem csak a rádió végfokozatát, hanem az
autó elektronikáit is
károsíthatja-zavarja.
Menet közben egy motorleállás balesetet és katasztrófát okozhat
Kitelepülésnél, ha nincs hálózati
áram, aggregátorról lehet üzemelni. Itt az
aggregátort a kívánt teljesítményhez
kel választani. Ha akkumulátoros üzemet is
biztosítani akarunk, akkor azt külön akkuról
biztosítsuk. Ebb�l a játékból
hagyjuk ki az autót…
Figyelembe kell venni azt is, hogy minden tápegység, áramátalakító veszteséget
hoz be, amely az aggregátort terheli.
A kapcsolás csak saját
felel�sségre lehet felhasználni!
M�ködéséért és az esetleges
károkért semmiféle felel�sséget nem
vállalok!
Látogass el a Ganz
Rádióklub facebook oldalára is! Videók, információk, leírások, fotók... |